Zasady rozliczania opóźnionych składek ZUS

Pytanie:

Aktualnie mamy jedną kwotę przelewu do ZUS, a sposób rozliczania wpłaconych składek reguluje stosowne rozporządzenie, które określa zasady podziału wpłaconej kwoty. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej problem powstaje rozliczenia opóźnionej składki zdrowotnej, gdy np.: 1) wpłata dokonana jest przed zarejestrowaniem w systemie ZUS aktualnej deklaracji (wówczas system rozlicza składki na podstawie poprzedniej), 2) były zaległości we wpłatach, lub powstała nadpłata. W takiej sytuacji kwoty rozliczonych składek (w zakładce podział wpłat w ZUS PUE) nie zgadzają się z deklaracją. Nie byłoby większego problemu, gdyby wszystkie składki zaliczać w koszty, jednak składki zdrowotne prowadzącego działalność odliczamy od podatku w wysokości 7,75% podstawy. Czym się kierować i jak rozliczać kwotę wpłaconych jednym przelewem składek na poszczególne składki, przy uwzględnieniu rozkładu składek na ubezpieczenie zdrowotne na: zapłaconą przez pracodawcę (odliczaną od podatku) i pracownika (stanowiącą koszt wynagrodzenia), które ZUS pokazuje łącznie?

Jeśli jesteś subskrybentem publikacji Zeszyty ubezpieczeń społecznych
zaloguj się

Adres e-mail lub login:

Hasło:

Nie pamiętam hasła

Zapomniałeś hasła ?

kliknij tutaj

Zostań subskrybentem publikacji Zeszyty ubezpieczeń społecznych

ZOBACZ OFERTĘ